Menu
- Artykuły
- Ludzie
- Szlaki
- Zobacz trasy narciarskie
- Profile
- Prywatyzacja PKL - opinie
- Olimpiada w Tatrach - opinie
- Konkursy
- Galeria zdjęć
- Filmy
- Pogoda



Współpraca
Zaloguj się
Aktualności
80 lat temu na Kasprowy wyjechał pierwszy wagonik z turystami
Dodano: Wtorek, 15 marzec 2016 / Ilość wyświetleń: 2910
Budowa kolei była ewenementem na skalę światową. Trwała 227 dni, podpory stawiano w wysokogóskim terenie. Aleksander Bobkowski – osobowość, bez której kolejki by nie było, przekonał do swojej idei tysiące Polaków, w tym samego ówczesnego prezydenta Ignacego Mościcikiego. Ale nie tylko. - Wielu narciarzy, którzy w tym czsie wychodzili na Kasprowy pieszo lub na nartach, brało za każdym razem po kilka kilogramów piasku lub cementu, by wynieść na górę – mówi Patryk Białokozowicz, dyrektor ds marketingu i sprzedaży Polskich Kolei Linowych. Koszty jej budowy przekroczyły 3,5 mln przedwojennych złotych, ale zwróciły się już po trzech latach – w 1939 roku. Od tamtej pory wagonikiem na Kasprowy wyjechało 45 milionów pasażerów.

Obchody rocznicy kolei na Kasprowy Wierch potrwają cały rok. Z okazji jubileuszu od wczoraj na Kasprowym Wierchu turyści będą mogli poznawać niesamowitą historię kolei linowej i sposób jej działania, korzystając z interaktywnej wystawy zorganizowanej w holu stacji górnej. Jej ważnym elementem będzie ekspozycja poświęcona Ojcowi Świętemu, Janowi Pawłowi II.
Inną atrakcją związaną z jubileuszem będzie objazd przez największe miasta Polski - m.in. w Łódź, Kraków, Poznań, Warszawę i Sopot - interaktywny wagonik, w którym - dzięki goglom VR zabierze odwiedzających w niesamowitą górską podróż. Planowane są także wystawy plenerowe, zawody w narciarstwie alpejskim „No limit” na najdłuższej w Polsce trasie gigantowej oraz program edukacyjny dla uczniówz Podhala, który realizować będą Polskie Koleje Linowe we współpracy z Tatrzańskim Parkiem Narodowym.
Obejrzyj archiwalne zdjęcia kolejki:








