Menu

Współpraca

Zaloguj się

Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta w naszym serwisie, zarejestruj się już teraz.
Zapomniałeś hasło? Kliknij tutaj.

Aktualności

80 lat temu na Kasprowy wyjechał pierwszy wagonik z turystami

Dodano: Wtorek, 15 marzec 2016 / Ilość wyświetleń: 2842Kolejka dawniej. Źródło: PKL15 marca 1936 roku pierwszy wagonik wywiózł turystów na Kasprowy, który wkrótce urósł do rangi Świętej Góry Narciarzy. Mija 80 lat od tamtego wydarzenia.

Budowa kolei była ewenementem na skalę światową. Trwała 227 dni, podpory stawiano w wysokogóskim terenie. Aleksander Bobkowski – osobowość, bez której kolejki by nie było, przekonał do swojej idei tysiące Polaków, w tym samego ówczesnego prezydenta Ignacego Mościcikiego. Ale nie tylko. - Wielu narciarzy, którzy w tym czsie wychodzili na Kasprowy pieszo lub na nartach, brało za każdym razem po kilka kilogramów piasku lub cementu, by wynieść na górę – mówi Patryk Białokozowicz, dyrektor ds marketingu i sprzedaży Polskich Kolei Linowych. Koszty jej budowy przekroczyły 3,5 mln przedwojennych złotych, ale zwróciły się już po trzech latach – w 1939 roku. Od tamtej pory wagonikiem na Kasprowy wyjechało 45 milionów pasażerów.

Wirtualna podróż kolejką dzięki specjalnym okularom - to jedna z atrakcji, z której będzie można korzystać już w tym roku


Obchody rocznicy kolei na Kasprowy Wierch potrwają cały rok. Z okazji jubileuszu od wczoraj na Kasprowym Wierchu turyści będą mogli poznawać niesamowitą historię kolei linowej i sposób jej działania, korzystając z interaktywnej wystawy zorganizowanej w holu stacji górnej. Jej ważnym elementem będzie ekspozycja poświęcona Ojcowi Świętemu, Janowi Pawłowi II.

15 marca na górnej stacji kolejki pasażerów witali konduktorzy jak za dawnych lat


Inną atrakcją związaną z jubileuszem będzie objazd przez największe miasta Polski - m.in. w Łódź, Kraków, Poznań, Warszawę i Sopot - interaktywny wagonik, w którym - dzięki goglom VR zabierze odwiedzających w niesamowitą górską podróż. Planowane są także wystawy plenerowe, zawody w narciarstwie alpejskim „No limit” na najdłuższej w Polsce trasie gigantowej oraz program edukacyjny dla uczniówz Podhala, który realizować będą Polskie Koleje Linowe we współpracy z Tatrzańskim Parkiem Narodowym.

Obejrzyj archiwalne zdjęcia kolejki: